februari 6

4 Redenen Waarom Facebook Adverteren Om Aandacht Smeekt

0  comments

Facebook is sinds de lancering van het bedrijf in 2004 explosief gegroeid. Zowel in bezoekersaantallen als in mogelijkheden staat Facebook nu sterker dan ooit. Na de introductie van de Like knop in 2009 is Instagram er in 2014 bijgekomen om te voorzien in een behoefte om persoonlijke verhalen te delen met behulp van foto’s en video’s.

In 2016 zijn Instagram Stories en Facebook Live toegevoegd aan het arsenaal van de social media reus. Met deze aanhoudende groeispurt is Facebook voor bedrijven een advertentiekanaal met extreem veel potentie voor het bereiken en binden van specifieke doelgroepen.

Meer dan 1 miljard mensen gebruiken Facebook consistent iedere dag opnieuw.

Bron: Facebook FY 2016 Earnings Report.

Laten we direct kijken naar vier redenen, naast gebruikersaantallen, waarom je met Facebook zou kunnen adverteren.

I: Het algoritme van Facebook is per januari 2018 in stappen aan het veranderen

Mark Zuckerberg heeft in januari een aantal voornemens bekend gemaakt voor 2018. De strekking is dat hij Facebook terug wil brengen naar de basis.

Klik Voor Tweet

Deze basis is het eenvoudig maken van communicatie tussen vrienden en familie door dit als prioriteit te faciliteren als communityplatform.

Wegens klachten van Facebook gebruikers over de hoeveelheid informatie van bedrijven en fake news wordt het lastiger om organisch in te tijdlijn van je doelgroep en volgers te verschijnen.

II: Met Facebook adverteren richt je direct op mensen en niet op cookies

More...

Goed... ondernemen is vaak mensenwerk. En des te beter we persoonlijk contact kunnen leggen met klanten en doelgroepen hoe beter het is voor deze mensen en het bedrijf. Want we verspillen liever onze eigen tijd niet en mensen uit je doelgroep willen dat natuurlijk ook niet.

Dus is het zaak om zo gericht en specifiek mogelijk onder de aandacht te komen. Maar waarom zijn cookies eigenlijk niet goed genoeg?

Cookies geven ondernemers slechts een beperkt pallet om mee te werken voor targeting van doelgroepen. Er zijn zeer lastig persoonsprofielen samen te stellen op basis van cookies die we plakken aan willekeurige (en anonieme) bezoekers van de website. Mensen wisselen vaak van browser, apparaat en locatie. Cookies houden dit allemaal maar moeilijk bij en al deze data is lastig of vaak zelfs onmogelijk terug te herleiden naar specifieke persoonlijke profielen.

Verder hebben we op het marketing speelveld natuurlijk te maken met beperkende wet en regelgeving voor het beschermen van privacy.

Veel mensen op Facebook kiezen er wel voor om interesses en gegevens te delen. Dit zorgt ervoor dat wij als adverteerders gebruik kunnen maken van een permission based database van gebruikersprofielen, interesses, gedrag. Targeting doen we met Facebook adverteren dus op basis van echte mensen en niet op basis van generieke cookies en clicks.

III: Voorzie in een behoefte zonder dat je doelgroep er actief naar op zoek is

Als je gaat kijken naar de manier waarop een lead of een verkoop tot stand komt bij “pay-per-click” advertentieplatformen zoals Google Adwords, dan verschilt dit nogal van de manier van converteren met behulp van Facebook.

Mensen die op actief op zoek zijn naar specifieke: producten, diensten en oplossingen voor problemen zullen zoektermen invoeren in de zoekmachine om aansluiting te vinden bij een aanbieder. Deze mensen zijn gevorderd in het aankoopproces, want zij zijn zich al bewust van de behoefte en hebben een beslissing genomen om actief te gaan oriënteren. Deze mensen kun je van dienst zijn door goed te scoren op relevantie termen in de organische zoekresultaten van Google en Bing. Of door daarnaast ook te adverteren door middel van “pay-per-click” zoals Google Adwords.

Hiermee richt je je dus op zoektermen en directe behoefte van een willekeurig persoon die zomaar eens binnen je doelgroep zou kunnen vallen, maar ook zomaar eens niet...

Facebook biedt jou de mogelijkheid om aan de hand van je ideale klantprofiel (jouw doelgroep) mensen te selecteren binnen het netwerk om te bereiken met je boodschap. Deze mensen zijn vaak niet actief op zoek naar jouw producten en diensten, maar zij zijn voor jou zeer kansrijk om op enig moment aan je klantenkring toe te voegen. De mensen die je benadert voldoen aan de voor jou gestelde voorwaarden voor geografische en demografische kenmerken en kunnen door jouw advertentie betrokken en gemotiveerd worden..

Advertentie Facebook

IV: Adverteren in de tijdlijn van je doelgroep

Sinds 2012 is het mogelijk om, naast andere advertentietypen,  te adverteren in de tijdlijn van mensen op Facebook. Je kunt op de tijdlijn adverteren van klanten en volgers van je bedrijf, maar ook op de tijdlijn van mensen waar je nog geen connectie mee hebt gemaakt in het verleden.

Wat wil je bereiken? Zichtbaarheid en betrokkenheid vergroten, verkeer naar je website genereren, tickets voor je evenement verkopen? Voor alle wensen zijn advertentie-indelingen die je helpen jouw doel te behalen.

Met slimme targeting en relevante inhoud met duidelijke meerwaarde zullen minder mensen de advertentie in de tijdlijn bestempelen als irritant of ongewenst.


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!