GDPR proof Google Analytics

Maak Je Website GDPR Proof Met Google Analytics

Ondernemers die Google Analytics inzetten worden per 25 mei 2018 geconfronteerd met de algemene verordening persoonsgegevens AVG/GDPR.

Je kunt je ervoor verstoppen en doen alsof er niets aan de hand is. Daar merk je niets van totdat er vragen komen vanuit de autoriteit persoonsgegevens over je werkwijze met betrekking tot privacy van klanten.

Google Analytics verzamelt gegevens van bezoekers van je website. Hiermee is dit een van de meestgebruikte tools van ondernemers en MKB bedrijven die compliant dient te zijn met de AVG.

Zie het conformeren aan de nieuwe regelgeving als een kans en je zult je onderscheiden van de concurrentie. Je weet dat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn en ook steeds zorgvuldiger omgaan met de eigen privacy door groeiende bewustwording.

Transparantie is alleen een loze kreet als je er niet actief mee bezig bent. Door aan je bezoekers en klanten te laten zien dat je geeft om de privacy en zorgen om online veiligheid, zet je jezelf en je business kracht bij als professional tussen struisvogels.

Wacht! Voordat je begint met de stappen die nodig zijn voor Analytics...

Heeft je website een actief SSL certificaat? HTTPS is een van de verplichtingen vanuit de AVG. Persoonsgegevens mogen niet meer via HTTP verstuurd worden op websites. Dit is een harde eis en zal waarschijnlijk worden gehandhaafd met boetes.

Offerteaanvragen, nieuwsbriefinschrijvingen en andere formulieren moeten met HTTPS in de URL op je website versleuteld informatie versturen.

Heb je nog geen HTTPS? Dan is dit je eerste stap! Vergeet de rest van dit artikel en ga nu SSL regelen voor je website. Anders ben je per 25 mei 2018 een dinosaurus. En je weet hoe het met de dino’s is afgelopen...

Voor behoud van SEO posities in Google moet het proces van HTTP naar HTTPS wel goed ingericht worden. Je krijgt immers een compleet andere URL voor alle pagina’s. Al is het maar 1 “S” extra, de impact kan voor SEO nadelig uitpakken als het proces voor SSL implementatie niet juist wordt uitgevoerd.

Vinderz kan deze migratie van HTTP naar HTTPS verzorgen: neem contact op voor hulp.

Gelukkig is de oplossing om te voldoen aan GDPR met Google Analytics vrij eenvoudig. We onderscheiden twee hoofdzaken die je moet regelen:

  • Technisch compliant worden met Google Analytics: voldoen aan de voorwaarden voor gegevensverwerking
  • Compliant zijn in communicatie richting klanten en bezoekers van je website: informatievoorziening over omgaan met persoonsgegevens

AVG compliant met Google Analytics

Het privacy vriendelijk maken van Google Analytics vraagt om een aantal stappen op verschillende locaties in de online Analytics Tool. Begin met het annuleren van door Google aanbevolen waarden voor gegevensdeling met derden en andere Google diensten.

De volgende aanbevolen waarden zorgen ervoor dat je NIET compliant bent. Je dient hier dus handmatig alle vinkjes UIT te zetten:

Ga naar je Google Analytics account > Ga naar Beheerder (tandwieltje linksonder) > Selecteer “Accountinstellingen”

google analytics instellingen gegevens delen

Een overeenkomst sluiten met Google als gegevensverwerker

In hetzelfde scherm als bovenstaand zie je het volgende:

overeenkomst gegevensverwerker google

GDPR vereist dat je een overeenkomst sluit met de gegevensverwerker. In dit geval dus Google Analytics. Deze overeenkomst heet in Google: Amendement gegevensverwerking / “Google Ads Data Processing Terms”. Om compliant te zijn met AVG moet je deze overeenkomst lezen en accepteren.

Accepteer de overeenkomst of de update (als je al een eerdere versie geaccepteerd had in het verleden) en sla de wijzigingen op.

In bovenstaand voorbeeld is de actuele overeenkomst al eerder door mij geaccepteerd.

Gegevens delen voor advertentiedoeleinden uitzetten

Ga naar je Google Analytics account > Ga naar Beheerder (tandwieltje linksonder) > Selecteer onder Property > Trackinginfo > Gegevensverzameling > Zet “Rapportagefuncties voor advertenties” uit > Sla op

gegevens delen advertentiedoeleinden

Controleer de functie voor User ID's

Ga naar je Google Analytics account > Ga naar Beheerder (tandwieltje linksonder) > Selecteer onder Property > Trackinginfo > User ID > Verifieer dat deze instelling uit staat

User-id uitschakelen

IP adressen anonimiseren en SSL/HTTPS forceren in Google Analytics

Vervolgens dien je ervoor te zorgen dat IP-adressen van bezoekers aan je website automatisch anoniem worden gemaakt. Tevens zul je SSL moeten “forceren” voor gegevensoverdracht van je website naar Google Analytics.

Dit zorgt voor een versleutelde overdracht van gegevens. Hiermee voldoe je aan GDRP en zorg je voor een professionele opzet van gegevensverwerking voor je business.

Deze instellingen kun je op twee manieren uitvoeren; afhankelijk van of je werkt met Google Tag Manager of het Google Analytics scripts op je website.

Google Analytics script aanpassen

Op dit moment werkt Google Analytics met het gtag.js script voor implementatie op websites. Als je nog een oude versie hebt (analytics.js) kun je dit nu direct wijzigen naar het nieuwe script. De “X-en” staan op de plek waar je jouw Google Analytics ID invoert.

gtag script anonymizeip

Google Tag Manager script aanpassen

In GTM ga je naar je Universal Analytics Tag > selecteer “more settings” > voeg onderstaande twee velden handmatig in met “true” als waarde > sla op > publiceer de wijzigingen

GTM anonymizeIP

Informeren van websitebezoekers over privacy

Nu je de noodzakelijke instellingen en aanpassingen in Google Analytics hebt doorlopen wordt het tijd om je bezoekers mee te nemen in de werkwijze voor gegevensverwerking op je website.

Je mag met Google Analytics gegevens verwerken door middel van cookies zonder voorafgaande toestemming. Dit betekent dat je geen cookie pop-up hoeft te gebruiken op je website. (Bron: Autoriteit Persoonsgegevens)

Je moet echter wel je bezoekers informeren over het gebruik van Analytics en deze cookies. Dit doe je met een privacyverklaring die je in de footer van je website plaatst.
In deze verklaring neem je in ieder geval de volgende zaken op die we net in Google analytics hebben ingesteld:

  • check
    Deze website maakt gebruik van Google Analytics-cookies
  • check
    Gegevens worden veilig verstuurd middels SSL/HTTPS
  • check
    [jouw bedrijf] heeft een bewerkingsovereenkomst met Google afgesloten
  • check
    Wij hebben er voor gekozen om een deel van het IP-adres te maskeren
  • check
    Het delen van gegevens met derden is uitgeschakeld
  • check
    Wij maken geen gebruik van andere Google-diensten in combinatie met de Google Analytics-cookies

Neem bij voorkeur ook een opt-out in de privacyverklaring op waarin je de bezoeker de mogelijkheid geeft om zich af te melden voor Analytics cookies.

Indien u geen prijs stelt op het vastleggen van uw geanonimiseerd bezoekgedrag kunt u ervoor zorgen dat de webanalytics tool “Google Analytics” zoals door [jouw bedrijf] gebruikt, géén gegevens vastlegt in cookies. U dient hiervoor een plug-in te installeren in uw web browser.

Klik op onderstaande link voor een overzicht van opt-out plug-ins voor diverse browsers:

https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

met facebook adverteren

4 Redenen Waarom Facebook Adverteren Om Aandacht Smeekt

Facebook is sinds de lancering van het bedrijf in 2004 explosief gegroeid. Zowel in bezoekersaantallen als in mogelijkheden staat Facebook nu sterker dan ooit. Na de introductie van de Like knop in 2009 is Instagram er in 2014 bijgekomen om te voorzien in een behoefte om persoonlijke verhalen te delen met behulp van foto’s en video’s.

In 2016 zijn Instagram Stories en Facebook Live toegevoegd aan het arsenaal van de social media reus. Met deze aanhoudende groeispurt is Facebook voor bedrijven een advertentiekanaal met extreem veel potentie voor het bereiken en binden van specifieke doelgroepen.

Meer dan 1 miljard mensen gebruiken Facebook consistent iedere dag opnieuw.

Bron: Facebook FY 2016 Earnings Report.

Laten we direct kijken naar vier redenen, naast gebruikersaantallen, waarom je met Facebook zou kunnen adverteren.

I: Het algoritme van Facebook is per januari 2018 in stappen aan het veranderen

Mark Zuckerberg heeft in januari een aantal voornemens bekend gemaakt voor 2018. De strekking is dat hij Facebook terug wil brengen naar de basis.

Klik Voor Tweet

Deze basis is het eenvoudig maken van communicatie tussen vrienden en familie door dit als prioriteit te faciliteren als communityplatform.

Wegens klachten van Facebook gebruikers over de hoeveelheid informatie van bedrijven en fake news wordt het lastiger om organisch in te tijdlijn van je doelgroep en volgers te verschijnen.

II: Met Facebook adverteren richt je direct op mensen en niet op cookies

Lees Verder >>
SoLoMo

De Beste MKB Ondernemers Leren SoLoMo

Als MKB ondernemer wil je je doelgroepen op een prettige manier bereiken. De gedachte achter SoLoMo is dat je met behulp van: media, applicaties en technieken beter in staat bent om bruggetjes te bouwen tussen je doelgroep en je website.

Maar hoe bouw je die bruggetjes precies en hoe sluit deze insteek aan bij marketing van jouw bedrijf? Dit artikel en het volgende artikel zullen in het teken staan van zaken die jij kunt doen om goed aansluiting te houden bij je doelgroepen.

Wat betekent SoLoMo?

  • Sociaal
  • Lokaal
  • Mobiel

In de marketingwereld wordt de term SoLoMo voornamelijk gebruikt voor de samensmelting van elementen in een applicatie zoals: Foursquare of Groupon. Tussen 2012 en 2014 was SoLoMo een trending topic onder marketeers. Het onderwerp blijft natuurlijk onveranderd actueel.

In dit artikel kijk ik meer naar de voordelen van deze samensmelting van elementen voor MKB bedrijven die aangehaakt willen blijven bij doelgroepen.

MKB Ondernemer

Verschuiving in consumentengedrag

Consumenten komen op hele andere manieren aan informatie over producten en diensten dan vroeger. Het was gebruikelijk om informatie over een bedrijf op te zoeken bij het bedrijf zelf. Maar we zien in toenemende mate in dat het “Wij van WC Eend adviseren WC Eend” uiteindelijk een eenzijdig verhaal is.

Deze verschuiving in consumentengedrag is ook goed zichtbaar in de groeiende behoefte aan ervaringen en beleving bij merken, diensten en producten.

Er wordt door consumenten meer waarde gehecht aan sociale activiteit. Voorbeelden hiervan zijn: advies zoeken, ervaringen delen op social media en beoordelingen schrijven en lezen van andere gebruikers.

Hoe kun je als MKB ondernemer bruggen blijven bouwen naar consumenten?

Lees Verder >>

Gebruikerservaring op websites

7 Gouden Tips Voor Een Strakke Gebruikerservaring Op Je Website

Als je iets gaat kopen in een winkel verwacht je standaard een aantal zaken. We moeten niet te lang hoeven zoeken naar de juiste afdeling en het juiste schap.

Grote bouwmarkten hebben enorme borden hangen en plattegronden die klanten wegwijs moeten maken in de winkel. Zonder deze aanwijzingen zou het zo’n beetje onbegonnen werk zijn. Vooral als je voor de eerste keer de winkel bezoekt wordt het een hele opgave.

En als je dan een vraag hebt over een product, dan wil je die graag snel kunnen stellen. Daarom hebben sommige bouwmarkten per afdeling een balie waar bezoekers vragen kunnen stellen aan een specialist. En er lopen overal mensen in herkenbare outfit rond die je kunt aanspreken.

Aan deze dienstverlening zijn consumenten gewend en staan er dan ook niet zo bij stil.

Aha! Ik heb de beits voor de tuinschuur gevonden. En wat dan helemaal mooi is: de kwasten hangen vlakbij en het schuurpapier ligt ook in de buurt. Snel gevonden, nu kan ik direct verder met de klus.

Bij de kassa, die op een logische plek in de winkel staat, krijg ik nog een houten stokje voor het roeren van de verf en het betalen gaat lekker vlot.

Ook op websites is de gebruikerservaring de sleutel tot meer succes. Zelfs als je geen winkel hebt, maar diensten aanbiedt zonder webshop zou het optimaliseren van gebruikerservaring een prioriteit moeten zijn.

Stel jezelf eens de volgende vragen om te weten waar je staat op dit vlak:

  • Wie is mijn ideale klant?
  • Wat beweegt iemand iets van mijn bedrijf nodig te hebben?
  • In welke behoefte voorzie ik met mijn dienstverlening?
  • Sluit mijn website aan op wat iemand zoekt en hoe weet ik dat?
  • Hebben bezoekers binnen 5 seconden duidelijkheid over wat ze kunnen verwachten?
  • Wat wil ik met mijn website bereiken, wat zijn mijn 3 voornaamste doelen?
  • Is mijn website ingericht om deze doelen te bereiken en te meten?
  • Roep ik bezoekers op tot het ondernemen van actie met een lage drempel zodat een prille relatie ontstaat?
  • Heb ik alleen een welkomstbord als website of beheers ik het proces tot en met de kassa (jouw virtuele kassa kan ook een leadformulier zijn en kan acties en gratis informatiediensten afsluiten zoals: leads, offerteaanvragen, terugbelverzoeken, reserveringen en inschrijving op een nieuwsbrief)

Wil je alleen informatie geven aan bezoekers die vervolgens verder surfen op internet? Dan is in dit artikel verder niet veel interessants voor je te lezen.

Wil je begrijpen hoe je met het verbeteren van gebruikerservaring op je website aansluiting vindt op behoeftes, tot meer conversie komt en uiteindelijk meer omzet?

Ontdek dan nu hoe met deze 7 gouden tips voor een strakke gebruikerservaring op je website:

Lees Verder >>

Bedrijf op Social Media

4 Social Media Bedrijfsprofielen in Simpele Stappen

De waarde van Social Media profielen voor bedrijven is onderwerp van discussie. Houdt Google nou wel of niet rekening met het aantal Likes op Facebook voor de positie van bedrijven in zoekresultaten. Likes zijn te koop, net zoals andere factoren ook te beïnvloeden zijn met geld of manipulatie. Dit is de reden dat je je voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) niet blind moet staren op deze factoren van Social Media.

Wat je wel kunt verwachten is naamsbekendheid voor je bedrijf en meer verkeer naar je website.

De titel van dit artikel is helder, maar als je van te voren weet dat je de profielen niet met enige regelmaat gaat aanvullen en bijhouden kun je het beter niet doen. Profielen waar maanden lang geen leven in zit. Je kunt je voorstellen dat bezoekers dan gaan twijfelen of het bedrijf nog wel bestaat. Terwijl je natuurlijk nog steeds de sterren van de hemel aan het knallen bent met de business.

Social Media strategie klinkt voor de meeste kleine bedrijven misschien wat zwaar. Regelmatig updaten en het vers houden van profielen kan al voldoende zijn voor een mooie kans op meer betrokkenheid bij je bedrijf.

Nu weet je wat je kunt verwachten, laten we de stappen doorlopen voor Twitter, Google+, LinkedIn en Facebook:

Lees Verder >>

Website lekkage

Website conversie: Kansen met kijkers en snuffelaars

Kijken niet kopen. In het buitenland staan wij Hollanders nogal bekend om onze sterke neiging tot snuffelen in winkels zonder iets aan te schaffen.

Snuffelaars en rondkijkers, daar hebben we op internet ook veel mee te maken. Ik ben er zelf ook een. Nu is mijn achternaam Hollander dus dan moet ik mijn naam natuurlijk wel eer aan doen. Toch koop ik ook spullen en diensten via internet. Net zoals veel andere snuffelaars en rondkijkers.

Wat van een snuffelaar een klant maakt is in iedere situatie anders en daar zal ik op dit Blog nog heel veel over schrijven en onderzoeken. Feit is dat het concentratievermogen van snuffelaars op internet extreem laag is. Zelfs lager dan dat van een goudvis. Ja… een goudvis.

Dit maakt dat snuffelaars slechts in minder dan 8 seconden een website beoordelen en beslissen of het de moeite waard is om nog even te blijven.

Wat jij kunt doen om meer kans te hebben met snuffelaars:

Lees Verder >>

Google Adwords Introductie

Google Adwords voor kleine bedrijven: een introductie

Google Adwords is online adverteren waarbij je betaalt per klik. Er zijn nog andere interessante manieren behalve tekstadvertenties om te adverteren via Adwords, maar die laat ik in deze introductie achterwege en zal ik bespreken in een ander artikel.

Met Adwords kun je je ideale klant naar je website brengen. Er wordt dagelijks miljoenen keren gezocht via Google zoeken. Je kunt als bedrijf advertenties maken die boven of onder de organische zoekresultaten (onbetaalde resultaten) te zien zijn.

Je geeft zoekwoorden op, maakt advertenties, biedt op de zoekwoorden en betaalt per klik.

Stop! Heb je al een strategie?

Het begint met de juiste strategie, Adwords is een middel om te gebruiken als onderdeel van je ideale klant strategie. Als je de strategie helder hebt, dan weet je ook waar je ideale klant naar op zoek is of interesse in heeft. Dit zorgt ervoor dat je op een gerichte manier zoekwoorden kunt gaan bedenken en onderzoeken om te gebruiken in de Adwords campagne.

Je weet ook waar je doelgroep te vinden is en wanneer. En als het goed is weet je nog veel meer specifieke eigenschappen. Dit maakt je marketing strategie onmisbaar om te bepalen hoe je de Google Adwords campagne inricht.

Heb je nog geen online marketing strategie? Lees dan eerst het artikel over jouw ideale klant.

Jouw strategie is helemaal helder. Laten we Google Adwords verder verkennen:

Lees Verder >>

Voice Search

Voice Search: een kijkje in de toekomst van nu

De online vooruitgang is natuurlijk niet te stoppen, daar was je al achter als het goed is. Daar waar je nu nog je best aan het doen bent om je website en kennis op te poetsen voor een goede mobiele gebruikerservaring, komt er al weer wat nieuws om de hoek kijken: Voice Search. Mobiele bereikbaarheid vergt nu serieus focus van jou als klein bedrijf zoals je kunt lezen in het artikel over mobiel vriendelijk online.

Het spraakgestuurd zoeken (Voice Search) vraagt nu ook om jouw aandacht.

Wat is Voice Search?

Voice Search is het geven van spraakopdrachten aan een bepaald apparaat, die vervolgens een actie uitvoert. Zoals je gewend bent met het toetsenbord, alleen dan nu met je stem. Je hebt je handen dus vrij en je hoeft niet aan een bureau te zitten om opdrachten in te geven.

Het inspreken van opdrachten is al een tijdje mogelijk. Zoals met Siri. Apple heeft Siri in 2011 in IOS opgenomen, maar de techniek was nog niet optimaal te gebruiken. Er komen nu steeds meer diensten en mogelijkheden beschikbaar via Voice Search omdat bedrijven inzien dat dit de toekomst wordt.

Spraakgestuurde zoekopdrachten in opmars

  • Siri van Apple wordt steeds uitgebreider.
  • De makers van Siri werken aan opvolger Viv (nu Samsung). Viv is een intelligentere interface waarbij je bijvoorbeeld met Voice Search vragen kunt stellen als: Wordt het overmorgen na 17:00 uur warmer dan 20 graden op Schiermonnikoog?
  • Met “Ok Google” kun je via Android smartphones en via Google’s Chrome browser spraakcommando’s geven.
  • Amazon heeft Alexa Voice Service (AVS). Alexa is onderdeel van slimme apparaten, zoals de Amazon Echo, die je thuis of op kantoor ergens neerzet.
  • Soundhound is een op spraak gebaseerde app voor IOS en Android
  • TV fabrikanten zijn flink aan het investeren in techniek voor spraakgestuurde opdrachten
  • Heb je wel eens van Tesla gehoord? Auto’s van Tesla zitten vol met voice control intelligentie. “Drive to” the nearest pet shop. Zo’n Tesla kun je trouwens net als Knight Rider via je smartwatch voor laten rijden. “Kit kom mij halen”.

Dit is toch allemaal ver van je bed show en hocus pocus voor mijn kleine bedrijf? Neen:

Lees Verder >>

Antenne voor klantbehoud

Onmisbare acties voor magnetisch klantbehoud

Nieuwe klanten bij je bedrijf betrekken is belangrijk. Het behouden van bestaande klanten is nog belangrijker. En dat zeg ik als oud verkoper zonder twijfel. Mijn ogen zijn langzaam maar zeker geopend voor de balans tussen behoud en nieuw. Dit inzicht is vooral ontstaan door interactie met klanten en klantenservice specialisten.

Wat ik geleerd heb van mijn ervaring als klantbehoud specialist bij grote organisaties in telecom en energie zal ik hier omzetten naar acties die jij gemakkelijk kunt uitvoeren.

Klantbehoud is vooral het voorkomen van het ontstaan van een opzegwens. Als er al een opzegwens is ontstaan, dan noem ik het liever win-back.

Klanten met een opzegwens hebben de volgende kenmerken:

  • De klant heeft een ander aanbod ontvangen van een concurrent
  • De situatie van de klant is zo veranderd dat jouw dienstverlening of producten niet meer aansluiten op de huidige behoefte
  • Er is een onopgelost probleem
  • Emoties van de klant geven ontevredenheid aan over contact (of juist het uitblijven van contact) met jouw bedrijf
  • Jouw bedrijf voldoet in de ogen van de klant niet aan de verwachtingen

Laten we deze situaties als een eerste levensbehoefte voorkomen met strategisch klantbehoud. Dan hoeven we het helemaal niet over het terugwinnen van klanten te hebben.

Met goed klantbehoud kom je in de hemel, echt waar… Zo doen we dat:

Lees Verder >>

Evolutie van Adverteren

Vijf slimme online alternatieven voor ouderwets adverteren

Nog maar kort geleden waren advertenties in het gele boek en de telefoongids voor veel kleine bedrijven nog het belangrijkste kanaal voor advertenties. De ene advertentie moest weer groter dan de ander, allemaal om meer op te vallen dan de concurrentie. En wat het resultaat op de investering was blijft een raadsel.

Breken met het oude bekende wordt soms ook als lastig ervaren. Mede doordat de ontwikkelingen online zo snel gaan is het niet voor iedereen duidelijk wat de beste alternatieven voor ouderwets adverteren zijn. Het pad naar online is een logische weg om te nemen, maar toch zijn er belangrijke punten om rekening mee te houden in de nieuwe focus.

Online marketing vraagt om een andere aanpak. Zo zijn er meer mogelijkheden voor: advertentiesoorten, het aanzetten tot actie, interactie, meetbaarheid en vooral veel automatisering.

Wat is er zo goed aan online adverteren en hoe kan ik daar gebruik van maken:

Lees Verder >>