Bedrijf op Social Media

4 Social Media Bedrijfsprofielen in Simpele Stappen

De waarde van Social Media profielen voor bedrijven is onderwerp van discussie. Houdt Google nou wel of niet rekening met het aantal Likes op Facebook voor de positie van bedrijven in zoekresultaten. Likes zijn te koop, net zoals andere factoren ook te beïnvloeden zijn met geld of manipulatie. Dit is de reden dat je je voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) niet blind moet staren op deze factoren van Social Media.

Wat je wel kunt verwachten is naamsbekendheid voor je bedrijf en meer verkeer naar je website.

De titel van dit artikel is helder, maar als je van te voren weet dat je de profielen niet met enige regelmaat gaat aanvullen en bijhouden kun je het beter niet doen. Profielen waar maanden lang geen leven in zit. Je kunt je voorstellen dat bezoekers dan gaan twijfelen of het bedrijf nog wel bestaat. Terwijl je natuurlijk nog steeds de sterren van de hemel aan het knallen bent met de business.

Social Media strategie klinkt voor de meeste kleine bedrijven misschien wat zwaar. Regelmatig updaten en het vers houden van profielen kan al voldoende zijn voor een mooie kans op meer betrokkenheid bij je bedrijf.

Nu weet je wat je kunt verwachten, laten we de stappen doorlopen voor Twitter, Google+, LinkedIn en Facebook:

Lees Verder >>

Website lekkage

Website conversie: Kansen met kijkers en snuffelaars

Kijken niet kopen. In het buitenland staan wij Hollanders nogal bekend om onze sterke neiging tot snuffelen in winkels zonder iets aan te schaffen.

Snuffelaars en rondkijkers, daar hebben we op internet ook veel mee te maken. Ik ben er zelf ook een. Nu is mijn achternaam Hollander dus dan moet ik mijn naam natuurlijk wel eer aan doen. Toch koop ik ook spullen en diensten via internet. Net zoals veel andere snuffelaars en rondkijkers.

Wat van een snuffelaar een klant maakt is in iedere situatie anders en daar zal ik op dit Blog nog heel veel over schrijven en onderzoeken. Feit is dat het concentratievermogen van snuffelaars op internet extreem laag is. Zelfs lager dan dat van een goudvis. Ja… een goudvis.

Dit maakt dat snuffelaars slechts in minder dan 8 seconden een website beoordelen en beslissen of het de moeite waard is om nog even te blijven.

Wat jij kunt doen om meer kans te hebben met snuffelaars:

Lees Verder >>

Google Adwords Introductie

Google Adwords voor kleine bedrijven: een introductie

Google Adwords is online adverteren waarbij je betaalt per klik. Er zijn nog andere interessante manieren behalve tekstadvertenties om te adverteren via Adwords, maar die laat ik in deze introductie achterwege en zal ik bespreken in een ander artikel.

Met Adwords kun je je ideale klant naar je website brengen. Er wordt dagelijks miljoenen keren gezocht via Google zoeken. Je kunt als bedrijf advertenties maken die boven of onder de organische zoekresultaten (onbetaalde resultaten) te zien zijn.

Je geeft zoekwoorden op, maakt advertenties, biedt op de zoekwoorden en betaalt per klik.

Stop! Heb je al een strategie?

Het begint met de juiste strategie, Adwords is een middel om te gebruiken als onderdeel van je ideale klant strategie. Als je de strategie helder hebt, dan weet je ook waar je ideale klant naar op zoek is of interesse in heeft. Dit zorgt ervoor dat je op een gerichte manier zoekwoorden kunt gaan bedenken en onderzoeken om te gebruiken in de Adwords campagne.

Je weet ook waar je doelgroep te vinden is en wanneer. En als het goed is weet je nog veel meer specifieke eigenschappen. Dit maakt je marketing strategie onmisbaar om te bepalen hoe je de Google Adwords campagne inricht.

Heb je nog geen online marketing strategie? Lees dan eerst het artikel over jouw ideale klant.

Jouw strategie is helemaal helder. Laten we Google Adwords verder verkennen:

Lees Verder >>

Voice Search

Voice Search: een kijkje in de toekomst van nu

De online vooruitgang is natuurlijk niet te stoppen, daar was je al achter als het goed is. Daar waar je nu nog je best aan het doen bent om je website en kennis op te poetsen voor een goede mobiele gebruikerservaring, komt er al weer wat nieuws om de hoek kijken: Voice Search. Mobiele bereikbaarheid vergt nu serieus focus van jou als klein bedrijf zoals je kunt lezen in het artikel over mobiel vriendelijk online.

Het spraakgestuurd zoeken (Voice Search) vraagt nu ook om jouw aandacht.

Wat is Voice Search?

Voice Search is het geven van spraakopdrachten aan een bepaald apparaat, die vervolgens een actie uitvoert. Zoals je gewend bent met het toetsenbord, alleen dan nu met je stem. Je hebt je handen dus vrij en je hoeft niet aan een bureau te zitten om opdrachten in te geven.

Het inspreken van opdrachten is al een tijdje mogelijk. Zoals met Siri. Apple heeft Siri in 2011 in IOS opgenomen, maar de techniek was nog niet optimaal te gebruiken. Er komen nu steeds meer diensten en mogelijkheden beschikbaar via Voice Search omdat bedrijven inzien dat dit de toekomst wordt.

Spraakgestuurde zoekopdrachten in opmars

  • Siri van Apple wordt steeds uitgebreider.
  • De makers van Siri werken aan opvolger Viv (nu Samsung). Viv is een intelligentere interface waarbij je bijvoorbeeld met Voice Search vragen kunt stellen als: Wordt het overmorgen na 17:00 uur warmer dan 20 graden op Schiermonnikoog?
  • Met “Ok Google” kun je via Android smartphones en via Google’s Chrome browser spraakcommando’s geven.
  • Amazon heeft Alexa Voice Service (AVS). Alexa is onderdeel van slimme apparaten, zoals de Amazon Echo, die je thuis of op kantoor ergens neerzet.
  • Soundhound is een op spraak gebaseerde app voor IOS en Android
  • TV fabrikanten zijn flink aan het investeren in techniek voor spraakgestuurde opdrachten
  • Heb je wel eens van Tesla gehoord? Auto’s van Tesla zitten vol met voice control intelligentie. “Drive to” the nearest pet shop. Zo’n Tesla kun je trouwens net als Knight Rider via je smartwatch voor laten rijden. “Kit kom mij halen”.

Dit is toch allemaal ver van je bed show en hocus pocus voor mijn kleine bedrijf? Neen:

Lees Verder >>

Antenne voor klantbehoud

Onmisbare acties voor magnetisch klantbehoud

Nieuwe klanten bij je bedrijf betrekken is belangrijk. Het behouden van bestaande klanten is nog belangrijker. En dat zeg ik als oud verkoper zonder twijfel. Mijn ogen zijn langzaam maar zeker geopend voor de balans tussen behoud en nieuw. Dit inzicht is vooral ontstaan door interactie met klanten en klantenservice specialisten.

Wat ik geleerd heb van mijn ervaring als klantbehoud specialist bij grote organisaties in telecom en energie zal ik hier omzetten naar acties die jij gemakkelijk kunt uitvoeren.

Klantbehoud is vooral het voorkomen van het ontstaan van een opzegwens. Als er al een opzegwens is ontstaan, dan noem ik het liever win-back.

Klanten met een opzegwens hebben de volgende kenmerken:

  • De klant heeft een ander aanbod ontvangen van een concurrent
  • De situatie van de klant is zo veranderd dat jouw dienstverlening of producten niet meer aansluiten op de huidige behoefte
  • Er is een onopgelost probleem
  • Emoties van de klant geven ontevredenheid aan over contact (of juist het uitblijven van contact) met jouw bedrijf
  • Jouw bedrijf voldoet in de ogen van de klant niet aan de verwachtingen

Laten we deze situaties als een eerste levensbehoefte voorkomen met strategisch klantbehoud. Dan hoeven we het helemaal niet over het terugwinnen van klanten te hebben.

Met goed klantbehoud kom je in de hemel, echt waar… Zo doen we dat:

Lees Verder >>

Evolutie van Adverteren

Vijf slimme online alternatieven voor ouderwets adverteren

Nog maar kort geleden waren advertenties in het gele boek en de telefoongids voor veel kleine bedrijven nog het belangrijkste kanaal voor advertenties. De ene advertentie moest weer groter dan de ander, allemaal om meer op te vallen dan de concurrentie. En wat het resultaat op de investering was blijft een raadsel.

Breken met het oude bekende wordt soms ook als lastig ervaren. Mede doordat de ontwikkelingen online zo snel gaan is het niet voor iedereen duidelijk wat de beste alternatieven voor ouderwets adverteren zijn. Het pad naar online is een logische weg om te nemen, maar toch zijn er belangrijke punten om rekening mee te houden in de nieuwe focus.

Online marketing vraagt om een andere aanpak. Zo zijn er meer mogelijkheden voor: advertentiesoorten, het aanzetten tot actie, interactie, meetbaarheid en vooral veel automatisering.

Wat is er zo goed aan online adverteren en hoe kan ik daar gebruik van maken:

Lees Verder >>