De Ideale Influencer Heeft Minder Volgers

More...

Deze aflevering gaat over influencers en micro influencers.

Waarom kunnen berichten van influencers eigenlijk effectiever zijn dan gesponsorde berichten?

Er zijn hiervoor twee redenen te benoemen:

Ten eerste zijn influencers onderdeel van een netwerk.

Hierdoor begrijpen ze de gedeelde overtuigingen en sociale normen en waarden heel goed.

Ze zijn in staat om creatieve en aantrekkelijke content te produceren voor merken dat zeer goed landt bij de doelgroep.

Ten tweede hebben influencers een sterke relatie met mensen in het netwerk.

Hierdoor voelt het allemaal heel persoonlijk aan.

Consumenten zijn sneller geneigd om een boodschap van een influencer te vertrouwen dan een bericht van het bedrijf zelf.

Wat zijn belangrijke eigenschappen van een influencer?

De ideale influencer is zeer nauw betrokken met het netwerk.

En is bereid om nieuws over producten en ideeën die waardevol zijn voor het netwerk met enthousiasme te delen.

Ze hebben directe en indirecte connecties met mensen in het netwerk en zijn in staat om veel mensen tegelijk te bereiken.

Influencers hebben vaak binnen een specifiek onderwerp invloed op het gedrag van mensen.

Het is dus van belang om de juiste influencer te kiezen voor het netwerk.

Influencers met de meeste volgers en impressies zijn niet automatisch ook de meest geschikte mensen om te vragen.

Hier komen micro influencers om de hoek kijken.

Een micro influencer heeft specifieke maar zeer sterke invloed op een wat kleiner netwerk

Authenticiteit en empathie speelt een hoofdrol in het uitkiezen van deze persoon.

Is hij of zij in staat om de overtuiging en de identiteit van het merk op zo’n manier over te brengen zodat het wordt geaccepteerd door mensen binnen het netwerk.

Het is ook belangrijk dat de influencer begrijpt dat het publiek verspreid over kanalen misschien andere content wil zien.

Volgers op Facebook willen vaak andere inhoud dan volgers op Instagram.

Maak de beleving zo persoonlijk mogelijk.

Doe goed onderzoek naar de blogger die je wilt benaderen voor een campagne.

Kijk naar andere campagnes en berichten van deze blogger en analyseer zelf de resultaten.

Landt de boodschap goed en hoe is de interactie binnen het netwerk.

Skippen mensen door de gesponsorde delen of zijn ze echt betrokken geraakt bij de berichten.

Let dus zeker niet alleen op bereik en aantal volgers.

Betrek de blogger of micro-blogger zoveel mogelijk bij je bedrijf en evenementen om de beleving en overtuiging te versterken.

Conclusie

Op een bepaalde manier zul je dus ook jouw invloed moeten uitoefenen op de beïnvloeder.

Want hoe menselijker en behulpzaam de uiteindelijke boodschap is...

Hoe beter de betrokkenheid van mensen binnen het gekozen netwerk zal zijn.

En zodra het vertrouwen groeit, kun je zelfs taken bij een influencer neerleggen die normaal gesproken intern worden uitgevoerd.

Maar dan moet je wel durven loslaten en geloven in de kracht van social!

En ja... dat is een risico. Maar als het werkt is de beloning grandioos!

Plaats een bericht 0 reacties

Plaats een bericht: