november 4

Google Adwords voor kleine bedrijven: een introductie

2  comments

Google Adwords is online adverteren waarbij je betaalt per klik. Er zijn nog andere interessante manieren behalve tekstadvertenties om te adverteren via Adwords, maar die laat ik in deze introductie achterwege en zal ik bespreken in een ander artikel.

Met Adwords kun je je ideale klant naar je website brengen. Er wordt dagelijks miljoenen keren gezocht via Google zoeken. Je kunt als bedrijf advertenties maken die boven of onder de organische zoekresultaten (onbetaalde resultaten) te zien zijn.

Je geeft zoekwoorden op, maakt advertenties, biedt op de zoekwoorden en betaalt per klik.

Stop! Heb je al een strategie?

Het begint met de juiste strategie, Adwords is een middel om te gebruiken als onderdeel van je ideale klant strategie. Als je de strategie helder hebt, dan weet je ook waar je ideale klant naar op zoek is of interesse in heeft. Dit zorgt ervoor dat je op een gerichte manier zoekwoorden kunt gaan bedenken en onderzoeken om te gebruiken in de Adwords campagne.

Je weet ook waar je doelgroep te vinden is en wanneer. En als het goed is weet je nog veel meer specifieke eigenschappen. Dit maakt je marketing strategie onmisbaar om te bepalen hoe je de Google Adwords campagne inricht.

Heb je nog geen online marketing strategie? Lees dan eerst het artikel over jouw ideale klant.

Jouw strategie is helemaal helder. Laten we Google Adwords verder verkennen:

Op welke positie komt mijn advertentie?

Iedere keer als iemand zoekt houdt Adwords een veiling. Er wordt gekeken naar andere bedrijven die bieden op het zoekwoord. Vervolgens wordt er gekeken naar het bedrag dat deze bedrijven bereid zijn om te betalen om de positie in de zoekresultatenpagina te bepalen.

De advertenties worden weergegeven op de zoekresultatenpagina na het berekenen van de advertentierangschikking door Google. Er wordt niet alleen rekening gehouden met de hoogte van het bod om te bepalen of een advertentie op een goede positie komt, maar ook met kwaliteit.

Dit proces heet de kwaliteitsscore en bestaat uit een aantal onderdelen:

  • De verwachte klikfrequentie. Hoe vaak zoekers op jouw advertentie klikken nadat ze deze hebben bekeken.
  • Advertentierelevantie: dit bepaalt in welke mate jouw advertentietekst overeenkomt met de verwachtingen van zoekers en inhoud van zoektermen.
  • De ervaring voor de zoeker op de bestemmingspagina van jouw website. De advertentie linkt naar een specifieke pagina op jouw website. Het is de bedoeling dat de inhoud van de pagina overeenkomt met wat een zoeker wil vinden.

Ook advertentie-extensies kunnen bijdragen aan een betere positie. Over de toepassingen voor kleine bedrijven van verschillende extensies zal ik een apart artikel meer vertellen.

Voordeel ten opzichte van ouderwets adverteren

Hoge bedragen betalen voor grote advertenties en vervolgens simpelweg niet weten wat het oplevert is echt niet meer van deze tijd. Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan zoals je kunt lezen in het artikel: Alternatieven voor ouderwets adverteren.

Google Adwords is uniek omdat je pas betaalt als iemand een actie uitvoert en niet als iemand alleen maar kijkt naar de advertentie. Er komt dus echt iemand naar je website voor het bedrag dat je betaalt. Je betaalt per klik.

Wat kost zo’n klik dan uiteindelijk precies?

De kosten van een klik variëren van een paar cent tot meer dan tien euro. Dit heeft te maken met de concurrentie in de markt waar je je in begeeft als klein bedrijf. De waarde van je dienstverlening of product telt ook mee in de hoogte van het bedrag.

Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld:

Als je als advocatenkantoor een opdracht ontvangt, vind je het misschien niet zo erg als je vijf euro uitgeeft aan een klik. Zolang er maximaal tien klikken nodig zijn om uiteindelijk een opdracht binnen te krijgen kost de lead minder of gelijk aan vijftig euro. Het conversiepercentage op je website moet dan 10% of beter zijn.

Je hebt een webshop met veel kleine leuke spulletjes die je graag wil promoten bij je ideale klant. De prijzen liggen tussen de twee en de dertig euro voor spulletjes in het assortiment. Als je nu vijf euro per klik betaalt ben je minder goed af dan het advocatenkantoor omdat de waarde van een aankoop de investering niet goedmaakt. Je zult moeten kijken naar zoekwoorden die je ideale klant aanspreken maar minder waarde hebben per klik in de veiling van Adwords.

Het uiteindelijke totaalbedrag dat je per maand betaalt aan Google Adwords kun je instellen. Dit heet je advertentiebudget en met het aangeven van dit maximum per maand zorg je ervoor dat je geen onverwachte uitschieters voor de kiezen krijgt.

Met een beperkt budget kan het zijn dat het tegoed na een kortere periode dan een maand op raakt. Jouw advertenties worden dan de rest van de maand niet meer weergegeven.

Gebruik jouw ideale klant profiel om te winnen

Naast het bepalen van je budget en het instellen van zoekwoordbiedingen zijn er nog een aantal onmisbare zaken die je kunt instellen om slimmer dan je concurrentie te zijn in het bereiken van je ideale klant. Klinkt goed man/vrouw: slimmer dan je concurrent.

  • Lokale vindbaarheid: alleen adverteren in bepaalde gebieden. Als je werkgebied alleen Groningen is, dan kun je instellen dat je advertenties ook alleen worden weergegeven aan mensen die zoeken via Google vanuit Groningen. Je kunt ook een gebied aangeven als straal rond Groningen waar je wil worden gevonden.
  • Onderscheid maken in het soort apparaat waarmee gezocht wordt. Als je alleen via mobiele apparaten zoals iPhones en Android-apparaten gevonden wil worden kun je dit instellen. Je kunt ook kiezen voor alleen PC’s of een combinatie die je afzonderlijk van elkaar regelt op basis van metingen en inzichten die je hebt verzameld.
  • Wanneer is jouw ideale klant aan het zoeken en wanneer is het beste moment voor weergave van jouw advertenties? Zodra je weet, bijvoorbeeld door metingen op je website, wanneer de waarschijnlijkheid van een conversie (aankoop, offerteaanvraag, contactverzoek, telefonische oproep, etc) het grootst is kun je deze gegevens gebruiken om de advertenties op de beste momenten weer te geven.

Zonder Google Adwords structuur wordt het duur

Een Google Adwords account is opgebouwd uit een aantal verschillende lagen om ervoor te zorgen dat je het overzicht krijgt en behoudt.

  1. Account
  2. Campagnes
  3. Advertentiegroepen
  4. Advertenties

Een voorbeeld van hoe een Groningse webshop in deze structuur zou kunnen adverteren:

Adwords Structuur Groningen

Door de verschillende campagnes, advertentiegroepen en advertenties structuur te geven kun je het succes een stuk beter bijhouden. Deze opzet stelt je in staat om gericht metingen uit te voeren zodat je altijd weet wat er met je welverdiende euro’s allemaal aan de hand is op het online front.

Adwords meten is weten

Ondanks dat het allemaal gemakkelijk genoeg lijkt om uit te voeren zijn er nog een groot aantal zaken die van belang zijn om te weten. Het kan zomaar zijn dat jouw zoekwoorden op een logische manier zijn gekozen, maar dat ze niet opleveren wat je ervan had verwacht. Daarom is het meten van resultaat en tussentijds aanpassen een kritieke succesfactor voor het slagen van jouw Google Adwords campagne.

Het inregelen van een campagne is slechts een deel van het werk. Het procesmatig meten en vergelijken van: kosten en aantallen klikken, moment van klikken, bedragen per regio en per advertentiegroep, het ontstaan van conversies op jouw website en veranderingen met betrekking tot je concurrentie.

Landingspagina’s en conversie op jouw website

Jouw website en de pagina’s die bezoekers ontvangen als ze op een advertentie-link klikken moeten van goede kwaliteit zijn.

  • De inhoud van de pagina moet overeenkomen met de zoekterm. De bezoeker moet specifieke informatie krijgen over wat er wordt gezocht.
  • Jouw ideale klant en Google geven prioriteit aan websites die op mobiele apparaten goed en snel kunnen worden bekeken.
  • Advertenties doorverwijzen naar je home pagina is meestal niet verstandig. De informatie is vaak te breed. Landingspagina’s kunnen speciaal voor de campagnes worden gemaakt zodat je niet alleen in je advertenties, maar ook op je website alles messcherp afstemt op jouw ideale klant.
  • Statische websites zullen je weinig conversie opleveren. Een statische website is een bouwsel met vaak heel veel informatie zonder dat er wordt opgeroepen tot actie.

Goed gevonden en meer conversie

Met de inzet van: gerichte advertenties, specifieke landingspagina’s, op maat geschreven teksten, een duidelijke uitnodiging tot het nemen van actie en door altijd te blijven meten en verbeteren is de kans groot dat de ideale klant jouw bedrijf goed weet te vinden.


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Google Adwords kan voor iedereen helpen, klein en grote bedrijven. Als je maar zorgt dat je er genoeg verstand van hebt voordat je ermee begint.

    Hoelang maak jij al gebruik van google adwords?

    Groet, Mark

    1. Hoi Mark,

      Welkom bij Vinderz en bedankt dat je even de tijd hebt genomen om te reageren.

      Een eenvoudige Adwords campagne kan via Adwords Express binnen 15 minuten live staan zonder dat je er veel kennis voor nodig hebt. Wil je zo veel mogelijk uit Adwords halen, dan is het aan te raden om een specialist in te huren of zelf een cursus te volgen.

      Bedenk goed dat het voor het slagen van een campagne nodig is om continu actief te meten en verbeteren. Zo versterk je wat goed werkt en stoot je af wat niet werkt voor jouw specifieke bedrijf.

      Ik maak sinds 2006 gebruik van Google Adwords.

      En jij Mark, waar gebruik je Adwords voor en hoe bevalt het?

      Succes!
      Erik

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!