Hoe Maak Je Een Buyer Persona?

More...

Omdat de buyer persona het fundament is voor een succesvolle inbound marketing strategie besteed ik er drie afleveringen van Groeien Op Maandag aan.

We zijn begonnen met: Wat is een buyer persona?

Vorige week deel 2: Buyer persona: zo doe je onderzoek naar jouw ideale klant

En dit is alweer de laatste deel: Hoe maak je een buyer persona?

Stel tussendoor gerust je vragen in de comments.

Ik ben hier om te helpen!

Vandaag gaan we aan de slag om alle kennis en inzichten over de buyer persona samen te voegen.

Het onderzoek zit erop... en als het goed is heb je een heleboel data verzameld over je potentiële en huidige klanten.

Nu komt het er op aan om patronen te herkennen. Overlap in de antwoorden uit interviews gebruik je om de persona op te stellen.

Het samenstellen van meerdere buyer persona’s is gebruikelijk.

Maar het is nu vooral belangrijk om de eerste en primaire persona op te stellen. Dus daar richt ik mij op met deze video.

Deze kun je vervolgens communiceren en uitrollen in de rest van de organisatie.

Zo krijg je in de praktijk een idee van hoe het werkt om je collega’s mee te krijgen in de nieuwe klantgerichte aanpak voor groei.

Met een heldere focus op de primaire persona in een duidelijk document die iedereen kan begrijpen wordt deze klus een stuk minder spannend.

Laten we het vooral ook een leuk proces maken!

Ik heb een ebook voor jou gemaakt met een stap-voor-stap proces inclusief templates. Je vindt de link onder deze video.

Zo kom je in 7 stappen tot jouw primaire buyer persona

Stap 1: Kies een avatar en naam voor de persona.

Zo krijgt de vitruele personage direct een gezicht.

Dit is visueel leuk en helpt om te kunnen praten over je persona alsof het echt een persoon is.

En hoe meer menselijk dit aanvoelt, hoe beter jij je klanten begrijpt!

Stap 2: Demografische gegevens

Demografische gegevens zijn nodig om je berichtgeving en marketing goed te kunnen positioneren.

Zo zorg je ervoor dat de boodschap blijft hangen en dat je niet in de grote leegte aan het roepen bent.

Factoren als leeftijd en hoogst genoten opleiding omschrijf je in deze stap.

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Waarbij leeftijd tussen 18 en 65 bijvoorbeeld te breed is voor een strakke positionering.

Stap 3: Bedrijfskenmerken

Bedrijfskenmerken geven inzicht in de mate van concurrentie en complexiteit.

Draagt de persona dagelijks meerdere petten?

Hoe groot is de organisatie waar hij of zij werkt of eigenaar van is? Dit geef je aan op basis van aantal medewerkers in dienst.

In welke branche werken ze?

Stap 4: Persoonlijke carrière

Hier vul je de persona in op de persoonlijke carrière en senioriteitsniveau. Wat maakt ze succesvol en waar maken ze zich zorgen over?

Wat is de functietitel? Aan wie rapporteren ze en hoe wordt hun werkt gemeten?

Stap 5: Kenmerken van het werk

De kenmerken van het werk wat ze doen geven inzicht in de dagelijkse gang van zaken. Wat zijn doelen en uitdagingen. Welke verantwoordelijkheden hebben ze?

Hier geef je aan hoe de persona omgaat met situaties in de praktijk.

Door dit zo precies mogelijk te omschrijven bouw je empathie op. Je verplaatst je hiermee in de schoenen van je persona.

Je bent beter in staat om iemand te bewegen!

Stap 6: Tools en programma’s

Om te weten hoe je persona het werk uitvoert vul je hier de tools en programma’s in die dagelijks worden gebruikt om het werk en de processen te voltooien.

Denk aan tooling zoals: CRM software, Email, dashboards, rapportage software, planning, facturatie.

Je krijgt hiermee inzicht in de manier van werken, zowel intern als extern gericht.

Omschrijf ook de manier van communicatie die de voorkeur heeft. Liever bellen, appen, mailen of face-to-face contact?

Stap 7: Informatie bronnen

Hoe neemt de buyer persona informatie tot zich? De bronnen die je hebt achterhaald in het onderzoek geeft je hier een naam.

Leren ze door deel te nemen aan workshops of zitten ze meer online te leren?

Zijn ze prominent op social media aanwezig? Welke kanalen hebben de voorkeur en van welke groepen zijn ze lid?

Wie volgen ze en waar worden ze door beïnvloed?

Conclusie: Marketing is mensenwerk

En dit maak je waar door in de huid van je klanten te kruipen met het maken van een buyer persona.

Maak zoveel mogelijk een verhaal over de persona waarin uitdagingen en gewoontes worden omschreven.

Zo begeleid je op een menselijke en behulpzame manier de koper tijdens de kopersreis.

Je helpt mensen beslissen door ondersteuning te bieden waar ze het echt goed kunnen gebruiken.

Doordat we echte mensen uit de doelgroep leren kennen en omschrijven sluit de boodschap aan bij de behoefte.

Klantgericht groeien, het is de ultieme WIN WIN!

Plaats een bericht 0 reacties

Plaats een bericht: