Inbound Marketing: Een Stap-voor-Stap Handleiding

Wat Is Inbound Marketing Niet?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Inbound marketing betekent niet dat je nooit meer de telefoon hoeft te pakken om leads na te bellen.

Ik ben mij bewust van de inbound VS outbound discussie en ik stimuleer dit ook. En dit is niet zonder reden!

Inbound marketing zorgt voor leads die op een persoonlijke en menselijke manier worden gegenereerd. Maar met outbound acties als opvolging, zoals bellen en gericht e-mailen raak je in gesprek.

Inbound is dus geen marketing methode om ervoor te zorgen dat je op je lauweren kunt rusten waarbij klanten uiteindelijk vanzelf uit de lucht komen vallen.

Maar het helpt je wel een eind op weg!

Inbound marketing is ook niet automatisch account based marketing (ABM). Maar met de juiste holistische strategie versterken inbound- en account based marketing elkaar wel voor groei.

Het is ook geen vrijbrief voor sales om verder geen actie te hoeven ondernemen om geselecteerde prospects actief te benaderen buiten de inbound marketing leads om.

Dat al jouw meest gewilde accounts middels inkomende leads binnendruppelen, daar kan nooit garantie voor worden afgegeven.

Inbound Marketing Betekenis

Inbound marketing draait om het verzorgen van prettige ervaringen voor een positieve invloed op mensen en op je bedrijf.

Door mensen te voorzien van behulpzame ondersteuning in het aankoopbeslissingsproces verlaag je de drempel naar je website.

Vervolgens wordt de conversatie op gang geholpen en wordt de ervaring doorlopend verrijkt met advies en expertise.

Geloofwaardigheid en vertrouwen bouw je op met berichtgeving dat op een menselijke manier de problemen en behoeften behandelt van je ideale klanten.

Zo trek je gekwalificeerde prospects aan en hoef je niet te vechten om de aandacht van potentiële klanten, zoals dit bij outbound het geval is.

inbound methode

Een Bewezen Methode Om Je Bedrijf Mee Te Helpen Groeien

De afgelopen jaren is er nogal wat veranderd aan het gedrag van consumenten in het aankoopbeslissingsproces en de ervaring binnen de klantreis die ze doorlopen.

De manier waarop mensen communiceren is anders. Ook wat ze verwachten van jouw bedrijf is veranderd.

Gelukkig kunnen we techniek combineren met de inbound marketing methodiek om bedrijven te helpen aan te passen aan deze veranderingen.

Dit geldt voor de gehele klantbeleving, niet alleen voor marketing.

De Kopersreis

Consumenten doorlopen een aankoopbeslissingsproces waarbij ze actief onderzoek doen. Dit leidt uiteindelijk tot een aankoop.

Dit proces wordt ook wel de kopersreis (buyer’s journey) genoemd.

Dit model zorgt ervoor dat we het gedrag, de informatiebehoefte en de problemen van de prospect centraal stellen voor alles wat sales en marketing doet.  

Kopersreis Buyer's Journey

De verschillende fases van de kopersreis en de vragen die mensen stellen zien er als volgt uit:

Bewustwording Fase (Awareness)

Ze realiseren zich een potentieel probleem of kans te hebben. Kopers in deze fase zijn op zoek naar neutrale informatie om problemen en kansen te identificeren. 

Zij zouden de volgende vragen kunnen stellen:

  • Ik zal hulp nodig hebben bij....
  • Ik zal het anders moeten aanpakken om...
  • Ik zal contact met ... moeten hebben om ....
  • Ik zal advies moeten inwinnen om...

Overweging Fase (Consideration)

Ze hebben het probleem of de kans helder benoemd en onderzoeken de beschikbare oplossingen en methoden voor het probleem of de kans.

Zij kunnen deze vragen stellen:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden om....
  • Wat is een bewezen methode om...
  • Wat zijn mijn opties voor ....
  • Wat zijn mogelijke ....
  • Welke .... is beschikbaar voor....

Beslissing Fase (Decision)

Ze hebben de strategie, methode of aanpak voor een oplossing gedefinieerd. Ze doen onderzoek naar ondersteunende informatie, data, benchmarks en aanbevelingen om een beslissing te nemen.

 Zij stellen bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Ik heb de tarieven nodig van ....
  • Ik wil specifieke kenmerken te weten komen van...
  • Ik heb bewijsmateriaal nodig dat ....
  • Ik heb bewijs nodig dat ik .... kan vertrouwen
  • Ik wil ... en ... met elkaar vergelijken

Gebruik Maken Van De Kopersreis

Door strategisch gebruik te maken van de kopersreis kunnen we prospects en klanten aantrekken, boeien en verblijden.

Tijdens alle fases van de kopersreis bieden we behulpzame informatie.

We ontmoeten ze waar ze zijn op hun reis en leveren de benodigde begeleiding en toegevoegde waarde om te helpen oriënteren en beslissen.

  • Voor marketing betekent dit het maken van waardevolle content voor iedere fase:
vliegwiel marketing tools
  • Voor sales betekent dit beter begrijpen hoe prospects te begeleiden en hoe te verkopen:
vliegwiel sales tools

Campagnes Ondersteunen Jouw Inbound Marketing Strategie

Helaas leggen veel marketeers en bedrijven de focus alleen op marketingcampagnes. Dit is op zich te begrijpen, campagnes staan dicht bij nieuwe omzet en daarom zou het deze focus verdienen. 

Campagne focus is echter een kortzichtige aanpak waar vaak geen strategisch beleid aan ten grondslag ligt. Zo  spring je van de ene campagne naar de andere zonder duidelijke samenhang of doelstelling.

Met een duidelijke inbound marketing strategie heb je deze samenhang en doelstelling wel en dat heeft de volgende voordelen:

  • Met behulp van buyer persona's weet je met wie je de conversatie wilt starten.
  • Het commercieel proces van lead naar deal is logisch in kaart gebracht. Zo wordt omzet gegenereerd die met campagnefocus absoluut niet in beeld zou komen.
  • Rapportages geven een goed beeld van de status van korte- en lange termijn doelen. zo kun je op een nuttige manier, tijdig en met zekerheid bijsturen.
  • Consistente en eenduidige communicatie: een heldere boodschap verspreid over alle vormen van content vanuit alle klantgerichte afdelingen.
  • Relevante berichtgeving binnen context voor de meeste impact. Behulpzame berichtgeving voor het opbouwen van 1:1 relaties en ondersteuning tijdens de kopersreis.
  • Heldere communicatie door de belangrijkste informatie prioriteit te geven verspreid over kanalen. Je houdt de conversatie op gang.
  • Juiste toonzetting. Doordat je bewust bent van het sentiment van je persona ben je in  staat om zaken empathisch te verwoorden.

WINNENDE BEDRIJVEN ZIJN RELATIEBOUWERS
Start Met Een Gratis 30-Minuten Analyse Van Jouw Kopersreis 

Plan Je Kopersreis Analyse