Hoe je een oneerlijke voorsprong opbouwt met mobiele vindbaarheid

Mobile First Marketing

De online wereld inclusief Google zet serieus in op een optimale mobiele ervaring voor iedereen. En terecht want dit is wat gebruikers en veel ideale klanten willen. Onlangs is door Google bekend gemaakt dat mobiel prioriteit krijgt boven de nu nog standaard desktop computer ervaring. Dit betekent dat ook veel kleine bedrijven actie moeten ondernemen om goed vindbaar te blijven en functioneel te worden voor het gebruik van internetbrowsers op smartphones en tablets.

Een aantal opvallende mobiele zaken:

  • Er wordt online meer mobiel gezocht dan via een desktop
  • De gebruikerservaring dient optimaal te zijn voor mobiel zodat gebruikers niet hoeven te switchen naar een desktop
  • Vriendelijkheid voor mobiel gebruik van de website wordt steeds kritieker voor de vindbaarheid van bedrijven
  • De laadsnelheid voor mobiel vraagt vaak om een nieuwe aanpak omdat niemand 30 seconden gaat wachten op het laden van een zware website met veel toeters en bellen
  • De mindset voor mobiel is anders, denk daar maar eens over na

Waarom is dit juist nu zo belangrijk voor mijn vindbaarheid?

In deze grafieken is er een duidelijke trend zichtbaar waarbij in Nederland mobiel gebruik groeit en desktopgebruik afneemt.

mobiel desktop gebruik trend

Spring op de juiste mobiele trein of ga ten onder

Dat klikt wat overdreven zeg je? Nou… dat is het niet.

De gebruikerservaring verbeteren voor mobiel vraagt om een specifieke aanpak. Er zijn twee mogelijkheden om jouw website in te richten voor mobiel gebruik waarvan ik er direct eentje wil afraden.

Je kunt een extra website maken die speciaal voor mobiel is opgezet, dit is een mobiele website naast jouw bestaande website voor desktops. Deze optie raad ik voor de meeste kleine bedrijven met tien klemmen af. De reden hiervoor is dat de prioriteit op mobiel ligt en er wordt verwacht dat jouw primaire website goed functioneert voor mobiel gebruik.

Zodra je een extra website voor mobiel maakt verandert er niets aan je primaire website. Vanaf hier gaat het straks hard bergafwaarts omdat je blijft hangen in een ouderwets gebruik. Google kijkt naar de primaire site en ziet dat deze niet geschikt is voor mobiel gebruik. Dat je een extra mobiele website hebt telt niet voor de vindbaarheid van je primaire website. Het is zelfs zo dat de vindbaarheid van jouw primaire website schade oploopt door niet te optimaliseren voor mobiel.

Het lijkt dus mooi een speciale mobiele website, maar nu weet je beter (laat je concurrentie dat maar doen).

Denk mobiele gebruikerservaring en gij zult spinazie eten

Om te beginnen kun je even stil staan voor de mindset die nodig is om te voldoen aan de veranderde vraag. Begin eerst met de ervaring voor mobiel in plaats van de desktop als je online gaat ontwikkelen. Bij een nieuwe website bijvoorbeeld, maar ook bij advertenties en landingspagina’s is de gebruikerservaring voor mobiel belangrijk.

Responsive webdesign is de oplossing voor een goede mobiele gebruikerservaring indien juist uitgevoerd. Een responsive ontwerp maakt dat je website op alle schermformaten (viewports) en systemen en in alle browsers goed werkt.

  • Je doet het goed als gebruikers niet hoeven te zoomen op het scherm. Je weet wel, met de duim en wijsvinger van elkaar af.
  • Grote knoppen moeten worden gebruikt voor touchscreens (ik heb dikke vingers) in plaats van de precies geplaatste muisklik.
  • Met een telefoon kun je bellen. Zorg ervoor dat jouw telefoonnummer op de website mobiel aan te tikken is zodat je direct contact hebt met jouw ideale klant.
  • Werk je met pop-ups voor marketing of ander beeldvullend materiaal?  Zorg ervoor dat de mobiele gebruikerservaring hier niet onder lijdt en dat er een mogelijkheid is om het scherm te sluiten. Het kan zijn dat dit soort schermen die zijn gemaakt voor desktops zorgen voor een blokkade op mobiele apparaten omdat de gebruiker dan niet meer bij het menu kan komen.

Stel jezelf de vraag: ben ik online goed bezig voor mobiel gebruik? Als het antwoord nee is, dan is mijn advies om gas te geven gezien de online trend en wensen van gebruikers. Als het antwoord ja is, dan kun je een tiental bekenden vragen om je website mobiel te bezoeken met allerlei apparaten en acties uit te voeren.

Als dat na het verwerken van de feedback nog steeds een ja oplevert ben je een heel eind op de goede weg, mijn complimenten.

Test jouw website online met deze gratis Google tool voor mobiele vriendelijkheid.

Je vindt Vinderz ook op Internetbedrijven Startkabel en http://webmarketing.bestelinks.nl/

Plaats een bericht 0 reacties

Plaats een bericht: