januari 7

Trefzekere Hacks Voor 5 Marketing Trends In 2019

0  comments

More...

Hallo en welkom bij de allereerste aflevering van Groeien op Maandag: De wekelijkse online marketing video serie van Vinderz voor klantgerichte groei.

Mijn naam is Erik Hollander. Vandaag staat in het teken van 5 trends die we in 2019 kunnen verwachten. En hoe je deze inzichten in jouw voordeel kunt gebruiken.

Laten we beginnen!

Trend nummer 1: Newsfeed Facebook

Facebook heeft het algoritme aangepast, hiermee komen zakelijke nieuwsberichten vaak op de laatste plek aan de beurt in de newsfeed van volgers. Dit maakt het organisch bereik op Facebook voor bedrijven extreem beperkt, want vaak krijgt een bericht zelfs geen plaats op de tijdlijn.

In 2019 zijn oplossingen te vinden in Facebook groepen en creatief omgaan met de mogelijkheden van Messenger Chat.

Groeitips – Dit kun je doen met Facebook

  • Door volgers in een aparte Facebook groep samen te brengen zul je beter in staat zijn bereik te behouden. Bijkomend voordeel is het sociale element waarbij onder de vleugels van jouw bedrijf of merk een community ontstaat met interactie onderling.
  • Messenger Chat biedt mogelijkheden voor leadgeneratie via Facebook Ads. Hierbij kunnen geïntegreerde Messenger chatbots geweldig helpen om de eerste connectie op een leuke en speelse manier te maken. Denk bijvoorbeeld aan prijsvragen en quiz-formats.

Trend nummer 2: Google Mijn Bedrijf

Vanaf de zoekresultatenpagina’s van Google is het in 2019 een serieuze uitdaging om organisch verkeer te genereren.

Vooral via mobiel komt er steeds minder verkeer naar websites in verhouding met het aantal zoekopdrachten.

Featured Snippets, ads, shopping en lokale kaarten komen allemaal boven de eerste organische resultaten. Met name hoofdonderwerpen als zoekwoord krijgen het lastiger.

Kijk dus goed naar alle data verkregen uit zoektermen voor je bedrijf en koppel dit aan de intentie van de zoeker om nieuwe kansen te ontdekken.

Via Google Mijn Bedrijf kun je maar beter zorgen dat je alles er uit haalt. Het is niet meer vanzelfsprekend dat er een klik naar de website tot stand komt.

Groeitips - Dit kun je doen met Google Mijn Bedrijf:

  • Referenties actief uitvragen aan klanten
  • Foto’s plaatsen en aanvullen
  • Native Google posts plaatsen
  • Snel antwoorden op vragen van gebruikers in Google Mijn Bedrijf
  • Informatie zoals bedrijfsgegevens en openingstijden up-to-date houden


Trend nummer 3: Social Media Leeftijden

Social media platformen en het gebruik ervan zijn continu onderhevig aan veranderingen.

Facebook laat een dalende trend zien in gebruik door jongeren en vertegenwoordigt nu 55+ als meest dominante groep gebruikers. Hiermee is Facebook niet exclusief een platform voor ouderen, maar het is wel een duidelijk signaal.

Instagram heeft 25-34 jarigen als dominante gebruikersgroep. Dit is een stabiel beeld van de afgelopen jaren.

Binnen Snapchat heeft een verschuiving plaatsgevonden van 18-24 jaar naar meer gebruikers tussen de 25-34 jaar.

GroeiTips – Dit kun je doen om je doelgroep niet uit het oog te verliezen

  • Data uit analytics zegt niet altijd alles over de omstandigheden van je doelgroep. Gebruik korte enquêtes en polls om er achter te komen waarom verschuivingen plaatsvinden van jouw doelgroepen tussen social media kanalen.
  • Test een social media platform die je nu nog niet inzet op engagement

Trend nummer 4: Content voor mobiel

We weten dat mobiel verkeer een steeds groter deel maakt van het verkeer op websites.

Vanaf een mobieltje is het bezoeken van een website een geheel andere ervaring dan vanaf een desktop PC of laptop.

Ik zie nog vaak grote lappen tekst waarbij soms tien zinnen een alinea vormen. Op een mobieltje ziet dit er niet aantrekkelijk en leesbaar uit.

Groeitips - Dit kun je doen voor mobiele vriendelijkheid:

  • Schrijf korte alinea’s van een of twee zinnen
  • Gebruik afbeeldingen tussen teksten door
  • Maak geen gebruik van bewegende headers of complexe visuals, dit is op mobiel al snel teveel en bemoeilijkt het navigeren
  • Maak gebruik van voldoende kopteksten
  • Gebruik dikgedrukte tekst om het snel scannen van tekst eenvoudiger te maken

 

Trend nummer 5: Klantbehoud na AVG/GDPR

Het behouden van een klant is gemiddeld 25 keer goedkoper dan het werven van een nieuwe klant.

De nieuwe AVG privacyregelgeving maakt het niet altijd eenvoudig om contact te onderhouden met klanten en prospects. Het belang van klantbehoud wordt hiermee enorm versterkt.

Groeitips – Dit kun je doen om klanten te behouden

  • Zorg ervoor dat er een strategisch en geautomatiseerd systeem is voor klantbehoud. Laat dit exact aansluiten op het moment dat de kopersreis wordt omgezet in een klantreis
  • Een op de vijf klanten klaagt niet uit zichzelf. Je hoort dus lang niet alles wat er speelt. Sta op alle mogelijke manieren open voor klachten en feedback en zet dit om in kansen voor klantbehoud.
  • Marketing-, sales- en serviceafdelingen moeten intelligent informatie met elkaar delen. In het belang van de klantbeleving voor klantbehoud is deze samenwerking cruciaal.

Dit waren de trefzekere hacks voor groei in 2019. Maak er een prachtig jaar van!

Volgende week is er weer een nieuwe aflevering van Groeien op Maandag.

Je bent ook dan weer van harte welkom.

Succes tot vlot en.... zoals altijd ..... wens ik jou veel Vinderz op je website!


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!