Het Verhaal van Erik

Vinderz helpt MKB teams om te voldoen aan wat prospects en klanten willen op het moment dat zij dit wensen. Marketing, sales en service als een klantgerichte eenheid voor verbinding en groei.

Als geen ander bureau in Nederland is Vinderz gekwalificeerd om partner voor klantgerichte groei te zijn. Dit zit hem in het volgende... 

Goed bereid kost even tijd. En zo ook het opbouwen van ervaring, inzicht en kunde (en ruggengraat).

Vinderz is het resultaat van decennia vallen en opstaan van oprichter Erik Hollander (1978). Dit ben ik, aangenaam.

Ik zit verkeerd om in elkaar voor het schoolsysteem. Praktijk naar theorie in plaats van theorie naar praktijk. Handen uit de mouwen en vaak op je bek gaan. 

Het is niet voor iedereen.

op je muil gaan

Ooit als jongeman begonnen als horecatijger. Hard werken en omgaan met mensen van allerlei pluimage, dat leer je zeker weten het snelst in de horeca.

En verkopen, ja echt ouderwetse koude harde verkoop, dat leer je deur aan deur. Klinkers poetsen noemen we dat. 

Alarm!
Misschien heb jij wel een alarmsysteem in huis, ooit van mij gekocht voor bijna vijfduizend gulden... Ik hoop dat het systeem jou en je familie goed veilig heeft gehouden!

Drie had ik er verkocht op mijn eerste werkdag. Dat had nog nooit iemand geflikt. 

Verkopers met geweten... bestaan die? Nou... Ik had opeens geen goed gevoel meer bij deze handel waarbij emotionele chantage in het script gebouwd zat.

Triple Sale

Door 2 Door
Bij de huidige, toen recent uit Amerika overgevlogen, coaxkabel monopolist van Nederland creëerde ik op voorhand brutaal een plek voor mijzelf als teamleider deur aan deur verkoop. Ik kon als overbrugging alvast beginnen als verkoper (nu heet dat adviseur) in de UPC shop in Leeuwarden.

Triple Play verkopen, daar ging het om. Drie diensten over de kabel: TV, Internet en bellen. Nu heel gewoon, maar toen moesten we als goedkoop alternatief nog Tele2 prefix bellen terwijl abonnementsgeld aan KPN betaald werd.

We hebben UPC (nu Ziggo) in Friesland in rap tempo groot gemaakt met deur aan deur verkoop.

Pittige Tijden
De financiële wereld kende rond 1996 een opleving met aandelenconstructies voor particulieren. Want in goede tijden wil iedereen meeprofiteren. Ik had er nog nooit van gehoord: aandelen kopen met geleend geld.

Met de kennis van nu snap ik dat zo’n type constructie nooit goed kan gaan. Je moet eerst de rente op de lening a pak ‘m beet 10% per jaar terugverdienen. Dan nog de openstaande schuld aflossen. En pas dan houd je er iets aan over.

Tja, de beurs draait niet elk jaar met 30% winst.

Als verkoper hypotheken en verzekeringen kwam ik na de beursval regelmatig bij mensen over de vloer die de dupe waren van deze constructies. Ook door toedoen van mijn toenmalige werkgever.

Dit waren geen fijne gesprekken, zij vertelden over de gang van zaken en over het aanstaande drama. Schokkend dat er mensen waren die een lening hadden gefinancierd vanuit een tweede hypotheek om aandelen mee te kopen.

Ja, je leest het goed... Een lening voor een lening voor de aankoop van aandelen.

Mevrouw, meneer, u heeft een consumptieve schuld van € 75.000,- en u zult uw huis waarschijnlijk moeten verkopen, want u verdient niet voldoende om dit terug te betalen.

Geen prettige tijd voor deze mensen en als ik dit van tevoren geweten had was ik er nooit gaan werken. Slecht nieuwsgesprekken voeren en extreem inventariseren, dat zijn vaardigheden die ik er aan over heb gehouden.

En vooral een hoop empathie, je leert je verplaatsen in de schoenen van een ander.

Empathie

Sterk Fundament
Sales is een fantastische basis om pionierende marketeer te zijn. Want ik heb tot mijn knieën in de modder gestaan.

Dit stelt mij nu in staat om werkelijk tot de diepste vezel een toegevoegde waarde te zijn. In het optimaliseren van communicatie met klanten en prospects voor betrokkenheid en groei. En in het klantgericht laten samenwerken van marketing-, sales- en serviceafdelingen voor klantenwerving en klantbehoud.

Ik werd door de jaren heen stap voor stap professioneler in mijn ontwikkeling als commercieel marketeer.

Voorzien in een behoefte of een probleem oplossen. Hoe doe je dat? Niet door je product keihard te pushen dus.

Zo heb ik als verantwoordelijke voor klantbehoud Tele2 groot gemaakt met een zelf geselecteerd team van 60 specialisten. Daarnaast heb ik Nuon geholpen een grote slag te slaan in het combineren van sales en service in communicatie met particulieren en de zakelijke markt (verantwoordelijk voor 150 FTE).

Ondertussen ben ik alweer 13 jaar actief in de wereld van online marketing en klantbeleving.

Theorie in de praktijk
Op school ging het vroeger inderdaad niet goed. Slim genoeg, maar totaal geen interesse in theorie.

Maar nu... ik ben niet meer te stoppen en vertaal de meeste theorie eenvoudig en direct naar de praktijk voor nog betere oplossingen. De rest van mijn leven ben ik student!

Ik ben gecertificeerd voor Google Analytics IQ en Google Advanced Search en Mobile Search. 

Daarnaast volg ik zelf doorlopend workshops en cursussen van de beste specialisten en ondernemers wereldwijd.

Dit doe ik onder andere via EDX, Udemy, Udacity, HubSpot Academy, Google Academy, Facebook Blueprint Academy en webinars.

Smart Digital


Als leider en ondernemer heb ik met deze ervaring en kennis honderden mensen en tientallen bedrijven mogen begeleiden naar een betere versie van zichzelf op klantgericht gebied en daarmee voor houdbare groei.

Op een geweldige manier vraag en aanbod bij elkaar brengen in het online landschap. Dit is mijn zwaarbevochten kippenvel. En terwijl Vinderz de komende jaren samen met opdrachtgevers groeit is het juist dit DNA dat zorgt voor het verschil.

Welkom bij Vinderz!

Met enthousiaste groet, Erik Hollander

Vind inspiratie op het Blog >>

Volg Vinderz op Twitter >>

Luctor Et Emergo

- Luctor Et Emergo -