Vijf slimme online alternatieven voor ouderwets adverteren

Evolutie van Adverteren

Nog maar kort geleden waren advertenties in het gele boek en de telefoongids voor veel kleine bedrijven nog het belangrijkste kanaal voor advertenties. De ene advertentie moest weer groter dan de ander, allemaal om meer op te vallen dan de concurrentie. En wat het resultaat op de investering was blijft een raadsel.

Breken met het oude bekende wordt soms ook als lastig ervaren. Mede doordat de ontwikkelingen online zo snel gaan is het niet voor iedereen duidelijk wat de beste alternatieven voor ouderwets adverteren zijn. Het pad naar online is een logische weg om te nemen, maar toch zijn er belangrijke punten om rekening mee te houden in de nieuwe focus.

Online marketing vraagt om een andere aanpak. Zo zijn er meer mogelijkheden voor: advertentiesoorten, het aanzetten tot actie, interactie, meetbaarheid en vooral veel automatisering.

Wat is er zo goed aan online adverteren en hoe kan ik daar gebruik van maken:

  • Meetbaarheid: de mogelijkheid om alles te weten over de voortgang en het resultaat van je promoties. Je krijgt kippenvel als je door krijgt wat je allemaal kunt bijhouden en vooral wat je dan met deze informatie kunt doen om jouw online succes te vergroten.
  • Specifieke doelgroepen aanspreken. Waarbij je bijvoorbeeld kunt richten op leeftijdsgroepen en op de exacte locatie van je ideale klanten.
  • Snel handelen: promoties staan direct onder de aandacht van de doelgroep. Wijzigingen kunnen tussentijds worden doorgevoerd.
  • Betalen per actie: in tegenstelling tot ouderwetse advertenties is het online normaal gebruik om pas te betalen als er daadwerkelijk een actie wordt uitgevoerd.
  • Automatiseren: eenvoudige processen kunnen worden geautomatiseerd zodat je tijd over houdt voor zaken die jouw aandacht echt verdienen.

Vijf online alternatieven voor ouderwetse advertenties:

1: Met Google Adwords aanzetten tot actie

Lees ook het artikel: Google Adwords voor kleine bedrijven

Adwords advertenties kun je het beste combineren met landingspagina’s op je website (pagina’s die specifiek zijn gemaakt voor jouw ideale klant die via advertenties op jouw website landt). Het aanzetten tot actie leidt naar een conversie.

Een conversie is bijvoorbeeld een:

  • Offerteaanvraag
  • Reservering van een tafel in een restaurant
  • Directe telefonische oproep
  • Terugbel verzoek
  • Aanmelding voor een evenement
  • Inschrijving als abonnee op een nieuwsbrief
  • Directe aankoop

Google Adwords adverteren kan een twee stappen plan zijn of je kunt een directe actie vragen.

De eerste stap omvat het inrichten van de landingspagina op jouw website en belangrijker nog is de actie die je vraagt aan jouw ideale klant die leidt tot een conversie. De tweede stap is om de advertentie aan te laten sluiten bij je landingspagina en aantrekkelijk te maken zodat jouw ideale klant klikt op de link naar de landingspagina.

De twee stappen uit de voorbereiding gelden omgekeerd ook voor jouw ideale klant. De eerste stap is nieuwsgierig worden en klikken op de advertentie. De tweede stap is gemotiveerd worden door de landingspagina op jouw website om direct een actie uit te voeren om tot een conversie te komen.

Jouw advertentie kan nog zo goed zijn, als de landingspagina niet de juiste informatie geeft en niet oproept tot actie is het twee stappen plan niet effectief. Denk hier dus goed bij na voordat je een campagne start.

Als je een directe actie wil vragen met de advertentie zoals direct bellen naar jouw bedrijf, dan kun je dat ook in een Adwords advertentie instellen. Voor directe acties is er geen landingspagina nodig en moet de advertentie de hele lading dekken zodat de ideale klant begrijpt wat de bedoeling is.

2: Facebook advertenties, ook voor mobiele zichtbaarheid

De mobiele revolutie is in volle gang en Facebook wordt online meer mobiel bezocht dan via desktops. Dit maakt het een mooi platform als jouw ideale klanten actief zijn op Facebook. Adverteren met Facebook is volledig gericht op interesses, gedrag en hobby’s en niet op zoekwoorden zoals het Google Adwords zoeknetwerk dat is. Dit zorgt ervoor dat je gerichte advertentiecampagnes kunt uitvoeren op basis van jouw ideale klantprofiel.

Je bent zeker van de potentie van jouw product of dienst. Maar jouw ideale klant zoekt er niet op via zoekmachines. Bijvoorbeeld omdat ze gewend zijn om producten te kopen in de winkel. In zulke situaties is Facebook een goede manier om jouw doelgroep te bereiken. Je bent dan onafhankelijk van zoektermen en stelt de campagne in op jouw ideale klant zodat zij de advertenties te zien krijgen. Je biedt dan een oplossing voor een latente behoefte die pas aan de oppervlakte komt als jij er op wijst.

Overigens kun je ook via Adwords richten op context en interesses, alleen dan niet via het zoeknetwerk maar via het displaynetwerk van Google. Ik zal hier in een ander artikel verder op ingaan.

Hoewel Facebook advertenties voornamelijk krachtig zijn voor promotiecampagnes gericht op consumenten, staan de ontwikkelingen voor zakelijk adverteren niet stil.

3: Microsoft advertenties voor: Bing, Yahoo en MSN

Adverteren met Bing is minder bekend dan Adwords van Google, maar kan ook voor lokaal gerichte bedrijven een belangrijke rol spelen in het bereiken van de ideale klant. Als jouw concurrenten alleen bij Google Adwords adverteren en jij ook op Bing, dan pak jij de business toch mooi even mee.

Hoe dan ook is het aan te raden om eens te experimenteren met Bing advertenties om te kijken of er wat in zit voor je door te vergelijken met de resultaten van jouw Adwords campagne.

  • Eenvoudig advertenties per apparaat instellen: tablet, desktop, mobiel
  • Goed opgezet voor het bereiken van ideale klanten die mobiel zoeken
  • Minder concurrentie en lagere kosten per klik, dit is vaak mogelijk met Microsoft Bing advertenties
  • Exacte zoekwoorden kiezen zonder verplichte meervoud en foutieve spelling
  • Advertentie extensies voor social media zoals Twitter
  • Eigenschappen van jouw ideale klant, zoals leeftijd en geslacht kunnen worden ingesteld voor Bing Advertenties

4: Het ontwikkelen van beeldmateriaal om online op te vallen

Filmpjes en afbeeldingen zorgen ervoor dat de aandacht wordt gevraagd. Filmpjes zijn niet voor ieder bedrijf het eerste middel om te gebruiken in een meer aantrekkelijke campagne. Je kunt dan het beste starten met afbeeldingen te koppelen aan advertenties om gevoel te ontwikkelen voor wat werkt voor jouw bedrijf en wat jouw ideale klant aanspreekt.

Op deze manier kun je veel leren en met een beperkt budget meer beleving aan je promotie toevoegen voordat je de stap maakt naar filmpjes.

5: Versterken door te combineren

Zodra je in staat bent om de gewenste online kanalen effectief in te zetten en te laten werken voor jouw bedrijf ga je alles met elkaar verbinden. De effectiviteit van adverteren knalt als een raket omhoog als jouw ideale klant via jouw advertentie goed landt op je website en tot actie over gaat.

  • Laat je online promoties en website aansluiten op elkaar
  • Maak in heldere taal duidelijk wat je aanbiedt en verwacht
  • Vraag om een actie voor een conversie
  • Maak promoties meetbaar om te kunnen verbeteren en berekenen

Zo heb je straks misschien wel een paar fantastische nieuwe ideale klanten via een geautomatiseerde omzetmachine waarvan je iedere euro kunt verklaren.

Plaats een bericht 0 reacties

Plaats een bericht: