Zakelijke Conversaties met Chatbots, Whatsapp en Messenger

More...

Vandaag bekijken we waarom chatbots, Whatsapp en Messenger meegenomen moeten worden in iedere moderne marketingstrategie.

Je zoekt als bedrijf de verbinding met prospects en klanten.

Je probeert als het goed is zoveel mogelijk op een prettige en menselijke manier in gesprek te raken.

Dit gaat natuurlijk niet lukken wanneer je storend bent.

Als je teveel leunt op outbound tactieken is het onvermijdelijk dat je steeds meer moeite krijgt met verbinden.

Je zult prospects en klanten moeten helpen met kopen op een manier waarop zij dit prettig vinden.

Daarom is een gezonde scheut inbound nou juist zo goed voor je business.

Je verplaatst je niet alleen in de schoenen van de prospect om te weten wat je kunt oplossen.

Je kunt beter ook begrijpen HOE je behulpzaam kunt zijn.

Dit kan niet altijd zomaar met het brengen van een boodschap.

Je zult zoveel mogelijk in gesprek moeten zijn om werkelijk behulpzaam te kunnen zijn voor de moderne consument.

Een website is eenrichtingsverkeer.

Een advertentie is eenrichtingsverkeer.

Een social media bericht is ook meestal eenrichtingverkeer en helemaal niet zo social.

Conversaties met mensen uit je doelgroep en met klanten ontstaan niet zomaar.

Wat is dat eigenlijk... een conversatie?

Er is eigenlijk geen officiële definitie van een conversatie, maar... Deze omschrijving vond ik op Wikipedia:

"Conversation is the kind of speech that happens informally, symmetrically, and for the purposes of establishing and maintaining social ties."

Informeel en op een natuurlijke manier het gesprek aangaan met als doel om connectie te maken en te houden.

We praten gemiddeld 16.000 woorden per dag... dus er wordt wat gekletst...

Maar hoe kunnen we als bedrijf dan het beste kletsen met prospects en klanten als ze dit zo graag doen?

Mensen zijn druk, dus je wilt ze liever ook niet storen met een ongepland telefoongesprek.

Online wordt het natuurlijk wel wat anders dan face-to-face keuvelen.

Via een chatbot op de website kan een eerste aanzet gedaan worden.

Voor sommige bedrijven is het nuttig om een chatflow in te richten waarmee leads worden gekwalificeerd.

Daarna wordt de chat overgenomen door een medewerker van service of sales.

Of we programmeren de chatbot om de meest gestelde vragen te beantwoorden.

Onpersoonlijk zeg je? Helemaal niet juist.

Niet ieder MKB bedrijf is zomaar in staat om 24/7 een medewerker dedicated in de chat in te zetten.

Maar om toch de eerstelijns klantvragen snel te kunnen opvangen zet je dus een chatbot in die je van te voren slim en klantgericht programmeert.

Vervolgens kan het chatgesprek worden overgenomen door iemand van je bedrijf.

Dit kun je doen door een vervolg in te bouwen.

Dat kan een trigger zijn op basis waarvan je een SMS of email krijgt.

Dan kun je het gesprek aangaan wanneer je tijd hebt.

Voor de prospect of klant meldt de chatbot dan de vervolgstappen en dat er een mens zo snel mogelijk antwoord zal komen geven.

Voordeel is dat de onbekende bezoeker zich heeft getoond via de chatbot.

De meeste mensen verlaten een website als ze niet vinden wat ze zoeken of als ze twijfelen.

De onbemande chatbot of bemande chat zorgt voor de eerste stap in de conversatie!

Maar goed... veel mensen geven de voorkeur aan vertrouwde communicatiemiddelen.

En een chatbot kan dan toch wat spannend zijn. Onbekend maakt immers onbemind.

Zet daarom Whatsapp en Messenger in voor communicatie met prospects en klanten.

En nee... dit geldt niet alleen maar voor B2C en e-commerce.

Ook B2B bedrijven hebben baat bij communicatie via deze chat apps.

Zakelijk kopers zijn immers ook consumenten die deze apps gebruiken voor berichten aan vrienden, familie en soms ook aan bedrijven.

Het mantra van de beste social media marketeers is: native is altijd beter!

Vooral nu mobieltjes de overhand hebben gekregen, is dit een waarheid waar je niet meer omheen kunt.

Native... daar bedoel ik mee dat alles wat je doet binnen een vertrouwde omgeving blijft.

Adverteer je op Facebook voor leads?

Zorg dan dat je de afhandeling interactief via de Messenger chat verzorgt.

Op deze manier hoeven geïnteresseerden de Facebook omgeving niet te verlaten.

Dit is wat moderne consumenten willen... een mobiele en naadloze aansluiting van belofte op levering.

Chat apps zoals Messenger en Whatsapp zijn natuurlijk the place to be als het gaat om het starten van de conversatie met onbekenden.

En het mooie is dat informatie van de persoon zoals naam en email pre-populated en dus automatisch in de chat kunnen verschijnen.

Zo maakt zelfs een eerste interactie met een bot de conversatie een beetje menselijk, snel en eenvoudig.

Zodra er dan een medewerker aansluit bij een gekwalificeerde prospect, kan deze refereren aan alle informatie die al in de chat is verzameld.

Het eerste mens-tot-mens contact hoeft dus nooit meer koud te zijn.

Whatsapp heeft sinds kort ook voor IOS de zakelijke functionaliteiten en chat app toegevoegd aan de App Store.

Nu kun je als Android en als Apple gebruiker Whatsapp profielpagina’s aanmaken.

En je kunt ook welkomstboodschappen aanmaken of een automatische melding instellen met betrekking tot afwezigheid.

En voor als je het nog niet wist... Whatsapp is van Facebook.

Dus of je nu Messenger of Whatsapp gebruikt, het zijn in ieder geval vertrouwde omgevingen voor de meeste mensen.

En in een vertrouwde omgeving komt vertrouwen tot stand.

Conclusie

Dus als je chatbots en chat apps nog niet in in je marketingstack hebt opgenomen...

Kom onder die steen vandaan en ga ermee aan de slag!

Je kunt mij altijd bereiken via Whatsapp, Messenger of chat voor vragen en advies.

Wat jij het fijnste vindt om de conversatie te starten!

Bedankt voor het kijken.

Plaats een bericht 0 reacties

Plaats een bericht: